onsdag 22. mai 2013

Du er fersk som prosjektleder - hva gjør du?

Hjelp, du er blitt prosjektleder!!! Hva gjør du nå?



Dersom du aldri har jobbet som prosjektleder tidligere, så er det lurt å lese seg litt opp om prosjektfaget og finne ut hvordan du kan jobbe deg systematisk gjennom de ulike prosjektfasene.

Les også: Prosjektlederens rolle

Det finnes flere ulike metoder for hvordan man kan jobbe i prosjekt. En kjempegod og gratis nettressurs er prosjektveiviseren til Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT.


Prosjektveiviseren er en prosjektmodell som er utviklet med tanke på gjennomføring av IKT-prosjekter i offentlig sektor. Den er imidlertid basert på en internasjonalt anerkjent prosjektledelsesmetode: PRINCE2®(PRojects IN Controlled Environments). Med små justeringer kan hvilket som helst prosjekt gjennomføres ved bruk av denne modellen, og du som fersk prosjektleder har fått et gratis verktøy som sikrer deg systematikk, økt fokus på styring, planlegging og kvalitet.

Les også: Gratise engelske små videokurs i prosjektledelse.

Prosjektmodellen består av fem prosjektfaser:
  1. Konseptfasen
  2. Planleggingsfasen
  3. Gjennomføringsfasen
  4. Avslutningsfasen
  5. Realiseringsfasen (driftsfasen)
Les også: 

Jeg starter alle nye prosjekt med å bygge opp en prosjektmappe som inneholder en mappe for hver av de fem fasene. I hovedmappen legger jeg prosjektets hovedplan. For at den ikke skal bli et for stort dokument, legger jeg inn korte beskrivelser i de ulike kapitlene og legger inn lenker til de ulike tilleggsdokumentene som ligger i de ulike mappene. 

Dersom det er flere som ønsker det, kan jeg lage en grunnmal på mappestrukturen og de ulike dokumentene som jeg normalt legger inn i de ulike mappene. Gi meg en tilbakemelding i kommentarfeltet nedenfor, så vet jeg om det er noe jeg skal bruke tid på.

Mellom de ulike fasene i prosjektets livslinje, er det ulike beslutninger som må tas, og prosjekteier må avgjøre om prosjektet skal tas videre over i neste fase, om man må utrede eller planlegge mer, eller om prosjektet skal avsluttes. Hele modellen er fremstilt på følgende måte på det overordnede nivået:


Min anbefalning til deg som er ny som prosjektleder er å gå inn på prosjektveiviseren. Trykk deg inn på og studer de ulike fasene. Her får du informasjon om hva som er målet med fasen og hvordan du går frem steg for steg.


Lykke til som prosjektleder!

Les også: SWOT-analyse


2 kommentarer:

  1. Takk for gode tips om prosjektledelse. PRINCE2 er et godt rammeverk som sørger for struktur i gjennomføring. Det er viktig å også ha "lavnivå"-verktøy på plass - finnes en del tips på min blogg, samt et kurs med mer detaljer på nettsiden. For litt kompliserte prosjekter med flere samtidige aktiviteter og flere prosjektmedlemmer er et godt oppfølgingsverktøy for kostnad og fremdrift essensielt - der har jeg særlig hatt hell med bruk av "earned value management", som er en god type prosjektregnskap, som måler både fremdrift og kostnad, samt gir estimater for sprekk på budsjett og tid hvis aktuelt.

    Skal følge bloggen din videre - dette var god lesning!

    SvarSlett
  2. Vil gjerne se en grunnmal på mappestruktur, hvis du fremdeles kunne tenke deg og dele det? På forhånd takk :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...