Vi har et kunnskapssamfunn som er i hurtig og stadig endring.
Næringslivet må stadig tilpasses for å
sikre den langsiktige konkurranseevnen. Evnen
til å endre og fornye seg er så viktig at det er blitt en samfunnsverdi – en
faktor som har betydning for bedriftens overlevelsesevne.
For arbeidstakere betyr det nye arbeidsmetoder og nye måter
å organisere arbeidet på. For bedriften handler det om at de må ha et
strategisk fokus på innovasjon og kreativ problemløsning.
Innovasjon kommer fra det latinske ordet innovare, som betyr å forme, fornye
eller skape noe nytt – noe bedre. Å innovere noe betyr derfor ikke bare å finne
opp noe nytt, men kan også handle om å endre forretningsmodell.
Forretningsmodellen er hvordan bedriften gjennomfører ting i praksis og hvordan
bedriften tilpasser seg endringer i samfunnet for å levere bedre produkter
eller tjenester.
Kunnskapsparken: Forretningsmodell
(pdf)
I næringslivet handler innovasjon vanligvis om å skape mer
effektive prosesser, produkter og ideer som kan øke sannsynligheten for at
bedriften lykkes. De som er gode på innovasjon, er gode på å tenke utenfor
boksen og ser hele tiden etter hvordan ting kan gjøres på en ny, bedre og mer
effektiv måte. De som slutter å fornye seg, kan raskt gå fra en ledende
posisjon til at de forsvinner. Et slikt eksempel er Kodak som gikk fra å være
et av verdens største selskap innenfor foto og bilder til et selskap som i
løpet av bare noen få år være på randen av konkurs. Alt fordi de ikke klarte å
omstille seg fra filmrull til digitale bilder – det til tross for at de hadde
digitale fotoløsninger før noen andre.
Tekna Ledelse: Kodak og
innovatørens dilemma
Ledelse.as: Markedsledere
kan stå imot innovasjonsangrep
Hva hemmer og hva
fremmer innovasjon?
Noen av de største hindrene for innovasjon er etablert
kunnskap og «sannheter» som hindrer utvikling. Det kan være holdninger om at «slik
gjør vi ting hos oss», eller at bedriften ikke klarer å se at kundens ønsker og
behov endres. Veldig ofte er også bedriftens ledelse det største hinderet for
innovasjon.
BI – Lederens verktøykasse: 4 hinder
for innovasjon
Ledelse.as: Konfliktsky
ledere hindrer innovasjon
Ledelse.as: Ledere hemmer
innovasjon
For at en bedrift skal være innovativ må det være en grobunn
for nye ideer. De ansatte må selv komme med nye og kreative ideer, og bedriften
må følge med i endringer i kundenes behov og ønsker. Men det er ikke nok at det bare skapes en ny
idé. Ideen blir først en innovasjon når den er tatt i bruk. Den må omsettes til
en form for endring.
Masteroppgave i endringsledelse, Universitetet i Stavanger: Medarbeiderdrevet
innovasjon
Ideachampions.com:
50
Ways to Foster a Culture of Innovation
Innovative bedrifter må derfor ha mot til å prøve ut nye
ting. De må også ha mot til å feile, lære av feilene og gjøre nye forsøk. Når
det er de ansatte selv som er drivkraften bak denne formen for innovasjon vil
de kunne skape mer effektive arbeidsprosesser og har bedre produktivitet og
ytelse.
Computerworld: Slik blir bedriften mer
innovativ
5 kjennetegn på
innovative bedrifter
For å få en innovativ bedrift er det fem hovedtrekk som
kjennetegner de som lykkes:
- De har et strategisk fokus på innovasjon i bedriftens markedsområde, og på de økonomiske bidragene til innovasjonen.
- De viser innsikt i og har en god kjennskap til markedet, kundene og evner å utvikle produkter og tjenester i takt med markedets og kundenes endrende behov.
- De har en vilje til å samarbeide med andre som kan gi de et kompetansefortrinn eller leveranse av produkter og tjenester som de ikke kan levere alene.
- De utvikler stadig prosesser som gjør at de enkelt men effektivt kan identifisere behov og lansere nye produkter og tjenester på kort tid.
- De er organisert på en måte hvor både menneskene, kulturen og fordeling av roller og ansvar støtter og verdsetter innovasjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar