fredag 22. februar 2013

Hvordan pitche


Pitche, hva er det?
Pitch er et ord som opprinnelig kommer fra film- og TV-industrien, og er en verbal/visuell presentasjon av noe. I denne teksten beskrives Elevator pitch. Elevator pitch er en kort og spisset presentasjon på 30-60 sekunder - omentrent samme lengde som det tar å ta heisen. Hensikten med pitchen er å selge "noe". Dette noe kan være deg selv, en idé, eller kanskje et produkt.
How to Open Doors With a Brilliant Elevator Speech
Dagens Næringsliv: Står du i heisen med sjefen?

Hvordan fange andres oppmerksomhet på kort tid?
I mange sammenhenger er det viktig å ha evnen til å fange oppmerksomheten til andre mennesker. Det kan være at du har et produkt du ønsker å selge, et budskap du vil formidle, eller kanskje er det deg selv du ønsker å selge inn. Om du lykkes eller ikke er oftest avhengig av din salgsevne.

Interessevekkeren - Hvordan få kundens oppmerksomhet
Tips on Writing Your Elevator Speech
Plusspoeng til CV-en

Ti trinn til en god pitch:

Nyttig: Power pitch for din forretningside eller bedrift

1. Ha god kjennskap til det du skal pitche
For å kunne levere en god pitch, må du ha god kontroll på det du skal snakke om. Dersom du er det minste i tvil om det du skal presentere, så vil du spre denne tvilen videre til dine tilhørere. Forbered deg! 

2. Hvem er tilhører?
Dersom de du skal gi pitchen til er kjent på forhånd, må du sette deg grundig inn i hvem de er. Hva er deres bakgrunn? Hva gjør de? Hvilke interesser har de? Let etter noe som kan være innfallsvinkelen til å fange deres interesse og til å overbevise om at ditt produkt, idé eller du er verdt å satse på. Ikke glem målet ditt: Ønsker du å få til et salg, eller kanskje å skaffe en ny samarbeidspartner.

3. Målgruppen for konseptet
Det er viktig at du viser at du har et godt kjennskap til målgruppen for det du skal selge. Målgruppen for det du skal selge er ikke nødvendigvis den samme som målgruppen for pitchen. Du må forsøke å analysere hvordan målgruppen tenker og føler.

4. Forberedelse, forberedelse, forberedelse
Det viktigste trinnet er forberedelsen av det du skal si, og hvordan du skal si det. Bruk et enkelt og et forståelig språk, ikke rot deg bort med vanskelige ord eller faguttrykk. En god pitch forteller en histore som har hode, kropp og hale. En god pitch består av en:
  • begynnelse: som skal fange oppmerksomheten
  • mellomdel: som sier noe interessant og kortfattet om det du skal presentere. Her er det viktig å få fram essensen.
  • avslutning: skal være en høflig og oppfordrende avrunding av pitchen
Du må beskrive det du skal selge tydelig og i korthet. En god pitch skal være så enkel at tilhøreren skal forstå den og selv ønske å selge den samme ideen videre. En god pitch lever sitt eget liv etter at du har presentert den.

5. Kroppsspråk
Når du presenterer noe, så selger du også deg selv. Dersom du ikke klarer å vise engasjement, glød og utstråling, så klarer du ikke å få det frem i det du skal presentere heller. For å klare å overbevise noen andre, må du selv være overbevist. Dersom du ikke tror på det du presenterer, vil kroppsspråket ditt avsløre deg, og tilhørerne vil heller ikke tro på det. Vær engasjert!

6. Unngå lange taler
Hele konseptet med en pitch, og det som gjør den utfordrende å jobbe frem, er at den skal ikke vare i mer enn 30-60 sekunder. Blir den lengre enn det, så er den for lang. Utfordringen din er derfor å holde presentasjonen kort og strukturert, og du må sørge for å si det viktigste først.

7. Kritiske spørsmål
Etter en pitch, må du være forberedt på kritiske spørsmål. Vær positiv til at tilhørerne er kritiske. Møt spørsmålene. Ta spørsmålene til deg og tenk over de. Spørsmålene kan være nyttig for deg og kan omhandle noe du selv ikke har tenkt på. Vær alltid positiv og svar gjerne med "Hvor bra at du peker på det...", eller "Det var et vitkig spørsmål..." Vær ærlig og positiv. Dersom det er noe du ikke vet, så si at det må du undersøke litt nærmere og så vil du komme tilbake til det.

8. Improvisasjon
Hva gjør du om pitchen feiler, du begynner å snuble i ordene eller ser at tilhøreren ikke finnes interessert? Er alt da spolert? Nei, slettes ikke! Du må bare improvisere og satse på en annen måte å få frem pitchen på. Du må hurtig forsøke å finne en annen vinkling. Er det noe i situasjonen du kan dreie om til din fordel? Dette krever øvelse, men er noe alle kan bli gode på med litt trening.

9. Nervøsitet er bra
Det kreves at du er litt nervøs for at du skal få til en god pitch. Husk at absolutt alle mennesker er nervøse før de skal presentere noe i en forsamling. Mange av de beste skuespillerne er så nervøse at de kan kaste opp før de går på scenen. Nervøsiteten skjerper deg og får deg til å prestere bedre. Spørsmålet er bare hvordan du håndterer din egen nervøsitet. Ikke fortell ditt publikum at du er nervøs, for da faller presentasjonen sammen før du har fått begynt. Lat som ingen ting, pust et par ganger dypt ned i magen, og still deg gjerne på en skjermet plass med hendene hevet over hodet for å få kontroll. Husk at selv om du føler deg nervøs, så er sjangsen stor for at tilhørerne ikke oppfatter deg slik.

10. Skriftlig resumé
Ha forberedt et skriftlig resumé av det du har presentert. Dette kan du gi til tilhøreren. Resuméet skal beskrive ideen litt mer utfyllende enn pitchen, men bør ikke være lenger enn to A4-sider. Avslutt resuméet med kontaktopplysninger.

How to Create a Personal Elevator Pitch for an Interview 

Nyttige bøker:


Pitch Yourself: The Most Effective CV You'll Ever Write. Stand Out and Sell Yourself

Talekunstens 12 hemmeligheter: presentasjonsteknikk

Profesjonell presentasjonsteknikk for ledere og briefere: en praktisk håndbok

Presentasjonsteknikk: om kunsten å tale, engasjere og overtale

Presentér!: effektive presentasjonsteknikker



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...