torsdag 25. april 2013

Hvordan holde bedre presentasjoner

Dersom du jobber som en leder eller som prosjektleder, vil du med stor sannsynlighet måtte legge frem presentasjoner og holde foredrag i et rom fult av mennesker. Nesten alle som skal gjøre dette føler en form for spenning eller usikkerhet - det er en god ting! Det gjør at du blir mer fokusert og klarer å yte bedre. Du bør bli bekymret den dagen du ikke føler litt spenning. Nervene skal sparke inn, for din suksess som leder blir målt for hvert minutt du er der oppe.











En undersøkelse som ble foretatt i USA viste at den største frykten blant folk flest var frykten for å snakke i forsamlinger. På andre plass kom frykten for å dø. Da er det kanskje ikke så rart at de fleste føler at nervene kommer før en skal inn i ilden. Men dersom du forbereder deg godt, har et rolig tempo på den aktuelle dagen og er entusiastisk om det du skal snakke om, vil du klare å levere en kraftfull presentasjon. Her er noen tips som kan hjelpe deg.

Hvordan pitche

Forberedelse, forberedelse og forberedelse
For at du skal kunne holde et godt foredrag, må du være godt forberedt. Du skal selvfølgelig kunne mest mulig og være mest mulig trygg på det du skal presentere, men å vite mest mulig om de som skal høre på er nesten enda viktigere. Det du skal presentere må tilpasses til publikum - hva er det de er mest interessert i å høre om? Hvilken bakgrunn har de? Dersom publikum skal ta med seg en viktig ting etter foredraget ditt, hva er den ene tingen?

Lag en struktur og list opp de viktigste punktene. Dersom du er ekstra nervøs, kan det være en ide å skrive ned alt du skal presentere og memorisere det. Det kan hjelpe deg med å få ned nervøsiteten og gjøre deg litt mer sikker på presentasjonsdagen. Støtteark er lov! Selv store, erfarne talere bruker støtteark. Dersom du er mer erfaren, eller tryggere på temaet som skal presenteres, er det undøvendig å skrive ned hele presentasjonen. Da er det tilstrekkelig å notere ned hovedpunktene med nøkkelord.

Huskeliste for møteleder

Ikke overfyll selve presetasjonen med tekst. Bruk mest mulig bilder og list bare opp hovedpunktene. Fokuset skal være på det du har å si, ikke på powerpointen.

Start med å fortelle hva du skal si noe om, si det og avslutt med å summere opp hva du har sagt. Det er slik nyhetene blir presentert - og det fungerer! Du vet da hva de viktigste sakene var.

Hvordan kommunisere ut tydelige mål

På presentasjonsdagen
For å sikre en frisk og levende presentasjon:
  1. Få deg en god natts søvn. Spis en god frokost og sett av tid i kalenderen slik at du har et roligere tempo. Du skal være avslappet og uthvilt.
  2. Bruk 15 minutter på å gå gjennom presentasjonen din på forhånd.
  3. Sett deg litt for deg selv og konsentrer deg om pustingen din i 2 minutt. Pust helt ned i magen. Slipp spenninger. Strekk gjerne armene opp i "vinner"-posisjon, det vil hjelpe deg å åpne kroppen.
  4. Husk at åpningen og avslutningen av presentasjonen er det viktigste, så gjør en ekstra innsats her.
  5. Dersom du glemmer noe, eller gjør en feil, ikke stopp opp for å beklage, bare fortsett og forsøk å slappe av. Det vil snart være glemt.
Aftenposten: Nervøs for å tale? Se proffens tips 

Kroppsspråk
Det sies at over 80 % av en suksessfull presentasjon handler om kroppsspråk, og 20 % handler om innhold. Her er noen tips om hvordan du kan kommunisere riktig via kroppen din:
  1. Vis trygghet. Innta en rak, stolt og åpen holdning. Pust inn dypt, rett deg opp og løft haken og blikket. Dersom nervene ikke helt lar seg kontrollere, finner du noe å støtte deg på - ett bord, eller en penn som du holder deg fast i. Spill trygg!
  2. Få øyekontakt med tilhørerne. Ikke la deg friste av å stirre i notatene, taket eller veggen bakerst i rommet. Det er kun lov dersom nervene tar helt overhånd. Dyktige formidlere sørger for å få øyekontakt, og de flytter blikket rundt i forsamlingen for å fordele øyekontakt rundt i rommet.
  3. Smil og la din personlighet skinne. Ikke vær så formell.
  4. Husk at et avslappet kroppsspråk formidler ærlighet og åpenhet. Beveg deg litt og bruk pauser for å understreke poeng.
  5. Varier stemmebruke og bruk rolige og åpne håndbevegelser. Ikke plasser hendene i lommene eller fikle med en penn. Når du stopper opp for å understreke poeng, kan du forsterke det ved å plassere hendene i en åpen posisjon.
  6. Snakk sakte og tydelig, men med glød og lidenskap. Dersom du ikke viser lidenskap for temaet, kan du garantere at heller ikke tilhørerne vil det. Innta den samme sinnsstemningen som du ønsker å formidle.
Barack Obamas tre presentasjonsteknikker 

Få igang interaksjon
Oppmuntre til interaksjon med andre gjennom presentasjonen. Ved å la andre snakke for et par sekunder, tar du fokus vekk fra deg selv for en liten stund. Dette gir deg rom til å klarne hodet og fokusere på de neste punktene som du må få formidlet.

Et annet triks for å få en liten pause er å la tilhørerne lese en liten tekst/oppsummering eller vurdere noen nøkkelpunkt som du nettopp har oppsummert.

Aftenposten: Taleskrekk hindrer karrieren
Ukeavisen Ledelse: 7 tips til fengslende presentasjoner


Faglitteratur om emnet (Adlinks)
Presentasjonsteknikk om kunsten å tale, engasjere og overtale. Presentasjonsteknikk handler om kunsten å tale avspent, engasjerende og overbevistende for et publikum. Det kan gjelde en fremvisning av et prosjekt på et personalmøte eller en presentasjon av firmaets produkter ovenfor en kunde. Det kan være at du skal holde en tale i et festelig lag, eller at du er hyret inn som foredragsholder og skal holde en innføring om et vanskelig emne ovenfor et stort publikum. Les mer.


Profesjonelle presentasjonsteknikker for ledere og brifere: en praktisk håndbok. Denne håndboka er skreddersydd for de som ønsker å bli bedre til å formidle sitt budskap. Det kan være ledere, politikere, talere, lærere, instruktører, studenter go andre som i sitt arbeid eller på sin fritid holder foredrag, briefer, møter, taler og tilsvarende. Les mer.

Hvordan reagerte du sist din leder eller kollega ba deg presentere forslaget ditt for ledergruppen, for ansatte eller en kunde? Tenkte du, "Åh nei, hvorfor meg?" Sa du til lederen eller kollegaen din "Er det ikke bedre at noen andre gjør det?" Ble du usikker på hvordan du skulle bygge opp målsetting, innhold og hvordan du skulle engasjere dem du skulle presentere for? Denne bok gir deg kommunikasjonsteknikker, strukturer og innsikt du trenger for å gjennomføre profesjonelle og effektive presentasjoner. Du får råd om hva som er viktig, enten du står overfor ansatte i informasjonsmøter, overfor ledergrupper, presenterer resultater, er i en salgssituasjon eller holder foredrag og taler


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...